Napakymppi!
Inspiroiduin
taannoisella keikallamme Huittisissa kuunneltuani kitaristi Jarin harjoittelua
ennen esitystä. Treenissä oli hänellä menossa Esteban de Sanlúcarin kappale
Perfil Flamenco. Heti ensimmäisestä soinnusta oli selvää, että tähän
meikäläinen tulee tanssimaan jotain. Ja pian.
Tästä tilanteesta
noin 1,5 kuukautta myöhemmin olen nyt saanut valmiiksi koreografian, johon olen
jopa 80% tyytyväinen. Muistelen ankeita aikojani 20 vuotisjuhlaesitykseni
parissa, kun yritin saada kasaan omaa buleríasta ja sainkin. Neljän tunnin
äheltämisen jälkeen mojovat 30 sekuntia! Puhumattakaan kaikista niistä kymmenistä
muista tuskan hetkistä, joita olen viettänyt tanssisalilla peiliin tuijottaen
ja odottanut, että jotain syntyisi. Olen nyt aivan hämmästynyt tästä yhtäkkisestä
luovasta virrasta! Missä olet ollut, inspiraationi, KAIKKI NÄMÄ VUODET?!
Löytyikö vihdoin
ja viimein sellainen kappale, joka oikeasti puhutteli minua tarpeeksi
työstääkseni siihen liikettä? Ja jos näin on, niin miksi näin ei ole käynyt
kuunnellessani sataa tuhannetta kertaa itseäni suuresti puhuttelevaa
buleríasta? Kappaletta, johon sitten kauhealla tuskalla sain 30 sekuntia
sisältöä, mihin en ollut oikeastaan edes tyytyväinen? Miten sitä musiikkia
pitäisi kuunnella, että hyvältä tuntuva biisi alkaisi puhutella? Olenko
kuunnellut väärin vai vääriä kappaleita? Vai enkö vain kuunnellut tarpeeksi?
Eikä tässä vielä
kaikki kysyttävä.
Kantaako Madridissa
viettämäni 6 kuukautta hedelmää? Olenko siellä ollessani huomaamatta kypsynyt
ja kehittynyt teknisten taitojeni lisäksi, myös orastavana koreografina?
Liikekielen käyttäjänä? Vai oliko tässä vain ja ainoastaan kyse musiikin ja
minun napakymppi -kohtaamisesta? Ja jos nyt olen 21 vuotta tanssinut ja
odottanut tällaista kohtaamista, tuleeko seuraava inspiraatiokohtaus
rollaattorikävelyllä 30 vuoden päästä? Miten minä nyt voisin saada tähän
jatkumoa? Ja vielä. Miksi olen näin tuskainen ja yhtä kysymysmerkkiä, kun minun
pitäisi olla onnellinen saavutuksestani?
No, hehkutetaan sitten vähän sen kunniaksi.
No, hehkutetaan sitten vähän sen kunniaksi.
Perfilin
ensimmäisissä treeneissä, jotka kestivät 2 tuntia, sain 2 minuuttia kasaan. Jätin
asian hautumaan pariksi päiväksi ja sitten piruuttaan villasukissa olohuoneen
lattialla kokeilin tanssia biisin läpi ja jatkoin liikehdintää siitä mihin
koreografiani loppui. Simsalabim, loppupätkä syntyi juuri siinä hetkessä ja
tyhjät aukot saivat täytteen. Koskaan, ikinä, kuuna päivänä tämä ei ole ollut
näin helppoa! kroppani jatkoi liikettä kuin itsekseen, täydellisessä synkrossa
musiikkiin. Fantastista!
Osallistuin 14.10 opettajani Erika Alajärven, kohti omaa tanssia -projektilaisten näytökseen. Esitin Erikan opissa Madridissa opiskelleeni ja nyt itse sovittamani ja työstämäni sevillanaksen kastanjeteilla. Vuosi sitten kun Erika huhuili mukaan projektiin, ei ollut tietenkään vielä aavistustakaan Sanlúcarista ja siitä, mitä hänellä on suunniteltuna varalleni.
Osallistuin 14.10 opettajani Erika Alajärven, kohti omaa tanssia -projektilaisten näytökseen. Esitin Erikan opissa Madridissa opiskelleeni ja nyt itse sovittamani ja työstämäni sevillanaksen kastanjeteilla. Vuosi sitten kun Erika huhuili mukaan projektiin, ei ollut tietenkään vielä aavistustakaan Sanlúcarista ja siitä, mitä hänellä on suunniteltuna varalleni.
Kohti omaa
tanssia projektilaisten tapaaminen oli huojentavaa ja opettavaista. Jokainen
pystyy ja kykenee tuottamaan liikettä omista lähtökohdistaan. Täysin
uskottavasti, tyylikkäästi, puhtaasti ja koskettavasti. Kun oikea kappale
löytyy tai syntyy prosessin aikana, sen tuntee kyllä nahoissaan. Pitää jaksaa
odottaa ja uskoa kykyihinsä odottaessaan.
Tervetuloa
katsomaan ja kuulemaan uusittua Andalusia Kylässä ohjelmistoamme Yläneen
Kestihoviin lauantaina 24.11. klo 20. Ohjelma kestää noin 1,5 tuntia väliajan kanssa ja luvassa
on koko joukko uusia soitto- ja tanssikappaleita. Tapahtuman löydät myös
facebookista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti