Tanssijan arjesta,
ja vähän soittajankin
Kuusi kuukautta
elin unelmaani Madridin taivaan alla, tanssin ja imin itseeni flamencoa joka
henkäyksellä. Täällä kotosuomessa olen vasta parin viimeisen viikon aikana
päässyt harjoittelemaan kunnolla. Riipaiseva ikävä Amorille on läsnä
viikoittain. Kun Espanjan reissulla tuli treeniä viikossa noin 12h, on täällä
paluuni jälkeen saldo yhteensä noin 8h. Ehkä vähän enemmän, jos lasketaan
kertaamisharjoitukset villasukissa olohuoneen lattialla mukaan. Aikamoinen
pudotus.
Treenitauko töihin paluun ja muiden kiireiden vuoksi on painanut
harteilla. Huoli siitä, että olen vähintäänkin huonommassa jamassa kuin ennen
Madridiin lähtöä on piinannut mieltäni. Samanaikaisesti keikkarintamalla on
ollut vilkasta, 3 keikkaa takana ja ainakin kolme tiedossa edessäpäin. Onneksi tutut
kappaleet olivat melko hyvin muistissa ja suht nopeasti elvytettävissä
esityskuntoon. Huomiotani ovat vaatineet myös työn alla olevat uudet kappaleet.
Jari on nimittäin pyytänyt harjoittelemaan kastanjettisäestystä muutamaan eri
kappaleeseen ja Erikan opissa tankkaamani kastanjettisevillanas vaati vähän lisää sovittelua kitarasäestykseen.
Kun tanssija
tanssii yksin, voi oikeastaan tehdä mitä vain. Kukaan ei tiedä mitä lavalla pitäisi
tapahtua, eikä liikettä voi verrata rinnalla tanssivaan henkilöön. Lisäksi,
tanssittaessa cd:n tahtiin, voi luottaa, että musiikki virtaa tasaisena virtana
aina samanlaisena riippumatta toistojen määrästä. Aivan yhtä lailla, voi soolona
soittava kitaristi suoda itselleen taiteellisia vapauksia ja antaa ad hoc
-inspiraation virrata vuolaana kunkin kappaleen aikana. Kukaan kuulijoista ei
tiedä miten kyseisen sovituksen tulisi esityksessä mennä, voi tulla soittajalle
itselleenkin yllätyksenä mitä matkan varrella syntyy ja missä tempossa kappale
lähtee kulkemaan.
Tanssija, joka
enimmäkseen on esiintynyt soolona nauhamusaan tai on livesovituksissa aina nauttinut ammattiopettajan
ohjauksesta, yhdistettynä soittajaan, joka ei ole aiemmin paljon tanssijaa
säestänyt ja on enimmäkseen nauttinut taiteellista vapautta kappaleidensa kulun
suhteen, voi näin aukikirjoitettuna kuulostaa yhdistelmänä katastrofilta. Soittaja joutuu
skarppaamaan koska tempo täytyy saada pysymään tasaisena ja kaikki osat on
soitettava tismalleen sovitusti. Tanssija joutuu höristämään korviaan, kun ei
olekaan tukena tasaista ja tuttua lättymusiikkia, vaan soitto syntyy elävästä
ihmisestä ja hänen käsistään. Kun tanssija harjoituksissa mokaa, ei voi
pysäyttää ja kelata musaa napin painalluksella vaan pitää pyytää elävää olentoa
virittäytymään uudelleen ja uudelleen ja uudelleen kunnes menee nappiin. Tässä
on kyse yhteispelistä, jossa molemmat joutuvat olemaan vähän itsekkäitä ja
äärimmäisen joustavia samaan aikaan.
Harvoin olen
kitaristille kappaletta koskevaksi muistisäännöksi sanonut, että hänen tulee soittaa se täysin vastoin sitä, miten oikeasti
haluaisi sen soittaa. Kastanjettien kanssa ei voi tanssia express -sevillanasta vaikka
se onkin ollut mukava kappale soolona erittäin vauhdikkaasti soittaa. Ja jos
minä kiihdytän kastanjettieni kilkatusta kitaraa säestäessäni, pitää minun uskoa
kun sanotaan, missä kohdassa täysin huomaamattani kiihdytin ja aiheutin
sormisolmun kitaristille.
Treenit ovat
olleet oppimisprosessi ja pienet huomiot ovat olleet avainasemassa kohti
onnistunutta esitystä. Asiat, joita ei ennen tarvinnut juuri yksinänsä huomioida,
ovatkin nyt aika keskeisiä tekijöitä. Esimerkiksi
kun kitaristi kääntyy soittaessaan enemmän minuun päin niin, että näen
soittajan sormet kunnolla, voidaan tehdä tempon nostot kitaran ja kastanjettien
kanssa yhdessä ja hienosti synkronoidusti. Tämähän on päivän selvä asia, mutta
harvoin sitä soolona soitellessa tulee ajatelleeksi mihin suuntaan pitäisi
istua! Ja hitaalla tempolla soitettu sevillanas onkin itse asiassa tosi reipas,
kun siihen lisätään tanssi ja kastanjetit, vaikka se aluksi kuulostaa kuin
venytetyltä kasettinauhalta.
Tässä sitä korva
herkistyy ja harjaantuu ja katse valpastuu niin tanssijalla kuin
soittajallakin. Uusien asioiden omaksumisesta on alkanut pulppuamaan mukavasti myös
uusia ideoita. Minun oli vakaa tarkoitus työstää tässä kohtaa perinteinen palo
ja oma koreografia Madridin oppieni varassa, mutta nyt se vaihtuikin kappaleeseen,
joka on Jarilla työn alla. Siitä lisää myöhemmin.
Kahden viikon
päästä, 22.9., olemme Vaasassa esiintymässä kulttuuritalo Fannyssa. Minulle on
suuri ilo olla osana illan ohjelmistoa ja samalla mukana juhlistamassa Jarin 10
vuotista soolouraa. Toivotan kaikki aficionadot lämpimästi tervetulleiksi kuulemaan
tätä taitavaa kitaristia sekä katsomaan tähän kirjoitukseen minua inspiroineita
yhteisnumeroitamme. Eläköön jälleen kerran ystäväni flamenco!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti