torstai 2. maaliskuuta 2017


Minulle suuret nimet ja tanssit – osa 4


Opettajat.
Heitä on kertynyt tässä vuosien varrella kymmenittäin. Kaikki ovat olleet hyviä ja jokaiselta olen oppinut ja saanut eväitä flamencotaipaleelleni. Olen tanssinut Turun flamenco ry:ssä tänä päivänäkin opettavan Piia Kuivalaisen tunneilla ensimmäiset kymmenkunta vuotta. Piian opissa sain vahvan pohjan tekniikkaan ja erityisesti esiintymiseen. Piia on tarkka ja pedantti opettaja jolla on hyvä silmä luoda upeita tulkintoja ja hänen kanssaan me pääsimme ryhmänä myös todella pitkälle. Syntyi Flamencoryhmä Takoyat. Toteutimme Päästä meidät paheista näytöksen kamarikuoro Key Ensemblen kanssa Turun Sigyn salissa vuonna 2009. Me tanssimme Piian tekemät koreografiat kuolemansynteihin ja kuoro tulkitsi Tomás Luis de Victorian Requiemiä. Sitä iltaa en tule koskaan unohtamaan. Kahta vuotta aiemmin olimme toteuttaneet Salon kulttuuritalo KIVA:ssa näytöksen, Tunteet!. Se oli meidän ensimmäinen iso näytöksemme. Yhdellä meistä oli jalka romuna ja yksi yski väliajalla keuhkojansa pihalle hirvittävän yskän kourissa. Täysillä vedettiin silti. Tunteet olivat pinnassa sen illan jälkeen, kun tajusimme, että me todella teimme sen. Ensimmäisen oman näytöksemme. Turun Flamenco ry järjestää alkeiskursseja ja myös tutustumistunteja on tarjolla. Kannattaa kokeilla!

Kävin ensimmäisten vuosieni aikana myös monilla Erika Alajärven tunneilla omien ns. vakiotuntieni lisäksi. Se oli mukavaa vaihtelua ja toi uusia tuttavuuksia niin ryhmän kuin eri tyylilajienkin muodossa. Muistan erityisesti farrucaa tehdessämme kun Erika kertoi, että Tuubissa on olemassa farrucaa tanssiva sarvikuonoanimaatio. Saatiin silloin hyvät naurut, mutta itse asiassa palasin juuri muutama viikko sitten katsomaan kyseistä klippiä ja vieläpä ihan oppimismielessä. Olkoonkin sarvikuono niin hyvin se vetää! Erika on ollut myös tärkeä mentorini viimeisen parin vuoden ajan. Osallistuin Erikan verkkokurssille joka on siis suorastaan nerokas tapa opiskella flamencoa. Omaan tahtiin ja etänä! Katsot opettajan lähettämät videoklipit, opettelet liikkeet tehtävänannon mukaisesti, kuvaat oppimasi ja lähetät klipit opettajalle joka antaa palautteen. Voi kuulostaa monimutkaiselta, mutta se on kyllä aivan äärimmäisen näppärää! Voit treenata omaan tahtiin ja videolta opiskellessa joutuu keskittymään aivan eri tavalla, kuin silloin kun opettaja seisoo vieressä. Verkkokurssin pohjalta kiinnostuin myös Erikan flamencoretriitistä Villa Mimosassa Madridin liepeillä. Retriitin ohessa pääsee ihanasti sisälle espanjalaiseen arkeen ja elämäntyyliin, siitä pidin erityisen paljon. Olen suunnittelemassa jälleen uutta retriittiretkeä tälle keväälle, tavoitteena hioa juhlavuoden esitykseni kappaleita kuntoon. Minulle on ollut tärkeää saada tehdä yhteistyötä ammattilaisen kanssa ja arvostan Erikaa opettajana sekä tanssijana. Häneltä saamani palaute on rakentavaa, varmaa ja ohjaavaa. Erikalla on vankka ja selkeä ote opettamisesta ja äärimmäisen suuri osaaminen ihmisen kehosta ja siitä miten sitä kuuluu käyttää näyttääkseen siltä, mitä koreografiassa haetaan. Erikalla on muuten verkkokurssivaihtoehtona myös Tutustu Flamencoon. Jos sinua kiinostaa flamenco, mutta ei ehkä vielä ihan tanssisalille asti, kokeile tätä!

Toinen verkkokurssikokemukseni taas liittyy Sevillassa asuvaan Maija Lepistöön. Olin osallistunut Turussa Maijan tunneille ja pidin kovasti Maijan tyylistä sekä opetuksesta. Osallistuin sitten vuosia myöhemmin Maijan online – teoriakurssille flamencotanssin rakenteesta ja yhteydestä musiikkiin. Se oli todella opettavaista. Kurssin konsepti koostuu opettajan valitsemista ja lähettämistä YouTube -videoista joista tanssin rakenne analysoidaan eli pilkotaan tanssi atomeiksi. Kurssilla käydään kaikki keskeiset palot läpi eli tuntemus ja ymmärrys eri flamencon tyylilajeihin karttuu samalla.
Videoista pitää löytää paikat remateille, llamadoille, escobilloille, coletilloille, subidoille etc. Tuntuu ensin ihan epätoivoiselta ja videoiden kelaamisesta ei meinaa tulla loppua ollenkaan. Mutta kun pääsee kiinni ajatukseen ja saa opettajalta ensimmäiset palautteet sekä korjaukset omiin tulkintoihinsa (ja vieläpä selityksen ja perustelut niille), oppii todella nopeasti tanssin rakenteesta. Maijan tanssiteos Aikaa aamuun on myös yksi ikimuistoisimmista kokemuksistani katsomossa, todella upea teos ja upea tulkinta. Enkä ikinä unohda sitä mieletöntä mustaa laahushametta, jonka helman alle oli kiinnitetty valokaapeli. Jos hameesta haluaa tehdä tähtitaivaan, niin noin se tehdään! Olé!

No sitten on vielä pakko mainita Kaari Martin joka tunnetaan miehensä Roni Martinin kanssa toteuttamistaan toinen toistaan upeimmista projekteista. Kaarista haluan erityisesti nostaa esille sen, että hän oli ensimmäinen opettaja jonka tunneilla oivalsin olla laskematta compáksia ja vain kuunnella kitaristia. Olin tanssinut jo vuosia ja sillä kyseisellä viikonlopun kestävällä tiiviskurssilla tapahtui ensimmäistä kertaa tämä suurensuuri oivallus. Ja monta pienempääkin, jotka edelleen ovat eväinäni treenisalilla. 




Tässä oli vain alkusoitto sille opettajien listalle joiden upeassa opissa olen saanut olla. Tunnen itseni suorastaan etuoikeutetuksi, että on ollut mahdollisuus tarttua tilaisuuteen, sijoittua heidän selkänsä taakse ja alkaa imuroida vaikutteita, voimaa ja kokemuksia. Ammennan niistä edelleen! Suomessa on useita flamencon rautaisia ammattilaisia, muusikoita, tanssijoita ja opettajia. Heistä kaikki ansaitsisivat tulla mainituksia omina kirjoituksinaan. Antoisia tanssihetkiä sinulle, joka tanssit ja sinulle joka olet kiinnostunut: ota vinkistä vaari. Mene verkkoon tai livenä tutustumistunneille, flamencosta voi tulla ystäväsi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti